La Fresneda en Amposta Ebro delta

5 mei 2022 - La Fresneda, Spanje

01-05:: Heerlijke dagen op La Fresneda, Prachtige wandelingen en fietstochten gemaakt, waarbij je bijna niemand tegenkomt.
Elke zaterdagavond maakt campingbaas Joost een grote pan Paella voor 25 personen, gezellige avond met een gevarieerd gezelschap.
Vandaag verfrissend gezwommen bij de waterval van El Salt, waar we via een spannende route naar toe zijn gefietst.
De E-bikes doen het ook op ruw terrein prima en brengen ons overal.
04-05: Enkele dagen rust genomen mede vanwege minder goed weer met veel regen.
Vandaag was het beter en hebben een ander deel van de Via Verde gereden naar Valjunquere, ook mooi maar minder spectaculair.
De dorpjes zijn erg stil, 50% van de boerenbedrijven staan leeg vanwege gebrek aan opvolging. De landbouw is regionaal gericht zonder grote bedrijven, die wel aan Europese normen moeten voldoen. Men kiest hier voor ecologisch boeren, veel olijven en amandel teelt,
geen grote vee verplaatsing en langzaam gaat het wat beter, waardoor de jeugd hier een toekomst gaat krijgen. Dit trekt steeds meer ecologisch gericht toerisme, vooral wandelaars en fietsers die zoeken naar rust ,natuur en prettig zijn in omgang.
05-04: Vandaag vertrokken van La Fresneda en in Fortosa bij Lidlle de kar weer volgeladen, vooral Spa en plat water kopen gaat daar handig.
Het bleek een hele krappe parkeerplaats en bij het uitrijden deed ons poort kaartje het niet, gevolg een rij ongeduldige Spanjaarden achter ons.
Met de camper achteruit en Diny terug de winkel in,bleek dat een Lidlle stempel ontbrak, "simpel toch". We zijn nu in Amposta op een camp in de Ebro delta met km's lange stranden, vanmiddag gezwommen in de frisse zee en vanavond welkoms diner in gezellig camping-restaurant.
Als voorgerecht mosselen gestoofd in olijfolie met knoflook, nog nooit zo lekker mosselen gegeten, daarna zwarte rijst paella met schaaldieren zonder schil. Diny vindt garnalen pellen niet vervelend, maar ik met mijn kromme handjes?? Morgen gaan we op de fiets de Delta verkennen en kijken of we bijzondere watervogels kunnen spotten. Vanavond belde broer Ammy om te vragen hoe het ons gaat, hij zag op TV dat in Valencia  bootjes door de straten voeren. We hadden ook slecht weer met in een nacht 45mm regen waardoor de tunneltjes van de Via Verde  vol liepen  met blubber. Moeten na onze laatste fietstocht wel flink schrobben, maar verder gaat het goed met ons en vanaf vandaag zijn de weer vooruitzichten goed.De Spaanse taal vinden we lastig, al zijn er overeenkomsten met Italiaans. De rekening aub in Spaans:
"La quenta por favor", In Italiaans : " Il conto per favor"  Lastig voor onze trage geheugen cellen.

1. Barbara:
    5 mei 2022
    Wat zitten jullie in een mooie omgeving! Leuk om het verhaal weer te lezen.
    Hier is het nog steeds mooi weer, er wordt zelfs over de droogte geklaagd!
    Vanavond een paar zeer spannende uurtjes beleefd voor de tv bij de uitwedstrijd van Feijenoord tegen Marseille. Uitslag 0-0, wat in dit geval betekent dat Feijenoord naar de finale gaat, omdat vorige week thuis met 3-2 gewonnen was.
    Groetjes uit Oudenbosch, Barbara
  2. Peter en Susan:
    6 mei 2022
    Zoals wij het lezen hebben jullie hele mooie fietstochten gemaakt in een prachtige omgeving. En wat leuk van de paella iedere zaterdag. Dat is toch gezellig. Nu weer bij de Ebro. De regen is hier i Salou tot een minium beperkt gebleven. Toch iedere dag zon en naar de zee of zwembad. Wendy en haar gezin zijn inmiddels bijna 1 week in Salou. Ook erg gezellig. Zaterdag gaan ze weer naar huis. Jullie gaan nu weer genieten van een nieuwe omgeving. We zien jullie verhaal weer tegemoet. Lieve groeten vanuit Salou.
  3. Marijke Woollard:
    6 mei 2022
    Mijn reactie staat bij de foto van Diny op het strand van L'Eucaliptus, de naam van onze camping destijds (in 2005, zo vond ik in het fotoalbum. Oef wat zagen we er toen nog dramatisch jong uit!!!!)
    Wij deden een boottocht met Creuers, bestaat nog steeds evenals de camping, zag ik op Internet. Mooie tocht door de delta, tal van vogels en ook grote groepen flamingo's !!!!
    Zo grappig dat jullie nu in datzelfde gebied vertoeven!!! Alweer sweet memories.
    Groetjes, Marijke
  4. Ad feijns:
    6 mei 2022
    mooie foto's , prachtige omgeving op de fiets of te voet zie je nog eens iets,
    laatst voor het eerst bij pannehuske geweest is hier 19 km vandaan, ook prachtige natuur en,
    ik woon toch al 65 jaar in oudenbosch.
    nog veel plezier diny en richard.
    groetjes ad en marian.
  5. L.pols:
    6 mei 2022
    Weer mooie foto’s Een prachtige omgeving
    Jullie fietsen maken overuren ……en de benen ook
    Diny eerst in een mooi blauw bloemen veld
    Daarna zag aan Richard zwemmend onder de waterval ook wel
    verschijnselen van ….blauw van de kou 😂😂
    Hier is het lekker …..behalve morgen
    Geniet lekker verder van jullie vakantie …..ben jaloers op jullie Vis 😀😀
    Lieve groetjes uit het zonnige Zwijndrecht 🌞🍷🚴‍♀️👍❤️❤️
  6. Petra Roks:
    7 mei 2022
    Leuk om weer te lezen wat jullie zoal doen in een mooie omgeving. Wat zijn jullie goed bezig. Lekker fietsen, lekker eten en zelfs een duik in het water. Aan Richard te zien was het water toch iets aan de frisse kant.
    Wij wensen jullie verder nog een heel mooie reis en geen regen meer. Stuur die regen maar deze kant op en dan het liefst in de nacht.
    Hier is het lekker zonnig met een fris windje erbij.
    Lieve groetjes van ons allebei, Petra
  7. Gabriël van der Heijde:
    8 mei 2022
    Een lege boerderij kopen en gaan bio-boeren is een nieuwe start. Komen wij t.z.t. wel langs om te logeren en wat te helpen tussen 10 en 11 in de ochtend. Jullie genieten en wij genieten van afstand mee. Je kan ook een zonnepark beginnen op een verlate boerderij.
    Groeten van ons.